Arrogans Owe Andersson(m) & Erik Söderberg(fp)!

I dagens (17/4 2010) nummer av ST-tidningen så följer man upp diskussionen kring det nedlagda Nattis. Bra!

Det man gör är att man följer upp en undersökning där det visar sig att för en majoritet av familjerna som använde nattis har stängningen lett till avsevärda problem.

* 65% har inte fått möjlighet att ändra sina arbetstider för att behålla sitt nuvarande jobb.
* 50% har inte lyckats behålla sina arbetstider  genom att lösa barnomsorgen på annat sätt.

En av de drabbade föräldrarna, Sanna Hovgärde, säger till ST-tidningen:

– Situationen är för jäklig. Vi flyttade till Stenungsund eftersom nattis fanns här. Nu jobbar jag hälften så mycket som tiidgare. Knappt halvtid. Den ekvationen blir svår att klara med huskostnader.

Hennes man, Niklas, jobbar natt som väktare i Stenungsund och själv är hon butikschef i Göteborg. Han säger:

– Jag tycker att det är väldigt konstigt att de borgerliga pratar om arbetslinjen och allas rätt att jobba och samtidigt inte ger oss möjligheten att göra det. De försvårar istället för att underlätta.

Läs igenom siffrorna ovan och paret Hovgärdes kommentarer än gång till. Hur skulle du som ansvarig politiker svara på det? Förmodligen inte som Erik Söderberg(fp) i alla fall. Han säger i ST-tidningen:

– Ingen har förlorat sitt arbete. De har uppenbarligen klarat av situationen. Det ligger i människans natur att vara flexibel.

Vad säger då kommunens högst uppsatte politiker, det moderata kommunalrådet Owe Andersson? Jo, han tycker, föga förvånande, att folk får skylla sig själva:

– Föräldrarna har det yttersta ansvaret för sina barn. Inte kommunen…. Om både föräldrarna lever tillsammans kan kanske en jobba deltid.

Storstilat så tilläggar han i och försig att det kan vara tufft för ensamstående…

Det är bara att hålla med Niklas Hovgärde: Är detta arbetslinjen? Det är självklart att föräldrarna har det yttersta ansvaret för sina barn. Frågan är om det är rimligt att säga att de som jobbar kontorstider har rätt till stöd och hjälp med barnomsorgen, medan vi som jobbar skift inte har det? Vad är den egentliga skillnaden?

Owe Andersson pratar om att jobba deltid. Är det vad samhället behöver i dag? Är det i det perspektivet vi ska se borgarnas vårdnadsbidrag? Att det bästa för kommunen skulle vara om varje familj tog hand som sina barn själva? Att en person (mamman) stannar hemma och tar hand om hemmet medan mannen jobbar? Är det borgarna i Stenungsunds exempel på en modern välfärdspolitik? Vad är nästa steg, stänga äldrevården och lasta över ansvaret för det på de anhöriga?

Nej, fyra år med borgerligt styre i Stenungsund är uppenbarligen fyra år för mycket. Vi från oppositionen garanterar en ändring om/när vi vinner valet!

/Mikael Wallgren.

Dela den här sidan: